تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۱۶ | شناسه مطلب : ۲۲۱۲۲ | تعداد بازدید : ۷۶

صحيفه سجاديه عنصر احياگر امت اسلامي است

بهرام محمدیان در نشست رونمایی از کتاب «دانشنامه صحیفه سجادیه»

صحیفه سجادیه عنصر احیاگر امت اسلامی است

حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان گفت: صحیفه سجادیه عنصر احیاگر امت اسلامی از حیث اعتقاد و عمل به الگوها است. امام سجاد هیچ تریبون و منبری نداشت و نمی‌توانست با مردم سخن بگوید. آن‌چه در صحیفه سجادیه می‌‌‌بینیم پشت به مردم و رو به قبله انجام شده است.

به گزارش روابط عمومی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، نشست رونمایی از کتاب «دانشنامه صحیفه سجادیه» ‌شنبه (۱۵ شهریورماه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محی‌الدین بهرام محمدیان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد بهشتی، دکترفضل‌الله خالقیان، دکترمحمدابراهیم محمدی و حمید‌رضا شاه‌آبادی از سوی موسسه خانه‌کتاب و ادبیات ایران در سرای اهل قلم به صورت مجازی برگزار شد.
محمدابراهیم محمدی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ابتدای این نشست گفت: یکی از کتاب‌ها، نفایس و ذخائری که مظلوم واقع شده و به شکلی مهجور و گمنام مانده صحیفه سجادیه است. این مجموعه ارزشمند امروز می‌تواند گره گشای خیلی از مشکلات موجود باشد.
وی افزود: در سفری که با یک مسیحی همسفر شده بودم و انجیل را مرور می‌کردیم من گفتم ما این فرازها را کامل‌تر در صحیفه سجادیه داریم. صحیفه سجادیه برای همه نیازها، ضرورت‌ها و اقتضائات جامعه، علاج و راهگشا است اما ما نتوانستیم زندگی جامعه را با صحیفه سجادیه عجین کنیم.

این پژوهشگر ادامه داد: مطالب این کتاب خوشخوان است و خواندن آن برای دانش‌آموزان، معلمان و دانشجویان مناسب است و باید این دعاها را بچشند زیرا به شکلی کشف نشده و دور از دسترس قرار گرفته است. ما باید بتوانیم این فرازها را در کتاب‌های درسی به شکلی ارائه کنیم که برای جامعه دانش‌آموزی دست‌یافتنی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان در ادامه گفت: ائمه ما یک هدف واحدی داشتند و با توجه به شرایط خاصی که قرار می گرفتند حرکاتشان متفاوت می شد. اما هدف واحد بود و آن  هدایت انسان به سر منزل مقصود و سر منزل کمال است. بعد از واقعه کربلا شرایطی در جامعه اسلامی به‌وجود آمد که بسیار شرایط حساسی بود، یاس و ناامیدی در جامعه حکمفرما شده بود و امام باید این یاس و ناامیدی را از بین می‌برد؛ زیرا مردم از کشته شدن امام حسین(ع)  احساس گناه می‌کردند. این افراد به سه دسته تقسیم می‌شدند: دسته نخست معتقد بودند که باید حرکت مبتنی بر شمشیر را ادامه می‌دادند، برخی می‌گفتند از دست ما کاری برنمی‌آید و بعضی دیگر بر این باور بودند که ما دیگر گناه کرده‌ایم چه کم و چه زیاد! امام سجاد(ع) باید این سه گروه را که انگیزه های دینی داشتند به شاه‌راه اصلی برمی‌گرداند و ترمیم می‌کرد.
وی افزود: امام سجاد هیچ تریبون و منبری نداشت و نمی‌توانست با مردم سخن بگوید. آن‌چه در صحیفه سجادیه می‌‌‌بینیم پشت به مردم و رو به قبله انجام شده است و مردم باید صدای ستایش امام را می‌شنیدند. این معنا را به مردم القا و احیا کردن شرایط خاص می‌طلبید.
محی‌الدین بهرام محمدیان ادامه داد: ادعیه صحیفه سجادیه امام زین العابدین (ع) در اصل ۷۵ دعا بوده که ۵۴ دعا از آن به دست ما رسیده است. این ۵۴ دعا در مورد مسائل اساسی حیات معنایی و اعتقادات انسان مثل توحید، انبیاء، آخرت، فرشته ها و همچنین دعاهایی است که برای تدبیر زندگی شخصی، خانواده و فرزندان مهم است.
امام زین العابدین(ع) برای روزهای مختلف دعا می کند تا بفهماند و بگوید که شما هر زمان که برگشتید فرصت ارتباط با خدا هست. یکی از ویژگی های این کتاب این است که ۵۴ دعا را به اختصار، اما مفید معرفی کرده است؛ پس صحیفه سجادیه عنصر احیاگر امت اسلامی از حیث اعتقاد و عمل به الگو ها است.

بهرام محمدیان ادامه داد: سند صحیفه سجادیه متواتر است و از هیچ یک از فرقه های مختلف شیعه مانند شیعه دوازده امامی، اسماعیلیه و زیدیه جمله انکاری نسبت به این کتاب نقل نشده است. صحیفه سجادیه به این دلیل معتبر است که از زبان امام سجاد جاری شده و امام باقر و زید (فرزند امام سجاد) آن را نوشته‌اند.
وی افزود: در پایان قرن ۲۰ با بحران معنویت مواجه هستیم و این کتاب می‌تواند پاسخگوی بحران‌های معنوی باشد؛ هنگامی که عرفان‌های گوناگون در جهان مطرح شده است اما هیچ کدام را نمی‌توان با عرفان‌های صحیفه سجادیه مقایسه کرد زیرا هم وزن با یکدیگر نیستند و افراد باید با آبشخورهای معرفتی امام سجاد در این کتاب بیشتر آشنا شوند.
بهرام محمدیان گفت: طرح این کتاب بعد از فرهنگنامه قرآن کریم آغاز شده و از زمان طراحی تا تدوین پنج سال زمان برده است. این کتاب افزون بر ۳۵۰ مقاله، ۵۴  عنوان فرعی نیز دارد و همچنین دارای ۳۵۰ منبع و ماخذ است. ادبیات صحیفه سجادیه متکی به قرآن است که باید در همان فضای قرآنی ترجمه شود و باید نزدیک به زبان صحیفه سجادیه باشد.
وی افزود: در ترجمه این کتاب سعی شده به زبان امروزی نزدیک باشد و از این کتاب می‌‌توان آثار دیگری را هم استخراج کرد. این کتاب گام میانی است نه گام نخست است و نه گام آخر.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد بهشتی سخنران بعدی نشست بود، وی پیشنهاد داد که مراکز شیعه‌پژوهی در اروپا علیرغم مشکلاتی که دارند این کتاب را به زبان انگلیسی ترجمه کنند زیرا عنصری که در اروپا و آمریکا با فقر مواجه است شناخت خداوند است.
وی افزود: روزی دانش‌آموزی از من پرسید رابطه با خدا یعنی چه؟ و من را وادار کرد که دوباره قرآن را از ابتدا تا انتها با دقت بیشتری مطالعه کنم. بیش از ۵ هزار بار نام خداوند در قرآن آمده است که به رابطه بین خالق و مخلوق اشاره شده است و هنگامی که تکرارها را حذف کردیم به ۱۰۰ نوع رابطه با خداوند دست یافتیم. به آن دانش‌آموز گفتم رابطه با خداوند مانند کابلی است که ۱۰۰ نوع ارتباط در آن تعریف می‌شود. جای اصلی این کتاب در کتابخانه مدارس و دانشگاه‌هاست و باید با آوردن این فرازها به میدان زمینه‌های نشر معقول این آثار فاخر را به‌وجود بیاوریم.

سپس در پایان نشست فضل‌الله خالقیان، ویراستار این اثر گفت: چند سال پیش از ما دعوت کردند و ایده طرح صحیفه سجادیه مطرح شد و این کار باعث شد شورایی تشکیل شود. از بدو این طرح و تشکیل شورا همه با عشق به امام سجاد این کار را انجام دادند و بعضی از نویسندگان هر چقدر اصرار کردیم که حق‌ا‌لزحمه دریافت کنند گفتند که ما به خاطر امام سجاد(ع) به این کار همت کردیم. ما نیز به میزان حق‌الزحمه‌های نویسندگان از انتشارات مدرسه سفارش کتاب دادیم تا بیشتر در کتابخانه‌های گوناگون پخش شود.
وی افزود: در تدوین این کتاب از پژوهشگران باتجربه و پیشکسوت حضور داشتند تا پژوهشگران نوپا اما توانمند؛ در این کتاب پژوهشگران جوان مقالات بسیار خوبی را  ارائه دادند. پیشنهادی که می‌دهم این است که از دل این کار می‌توان کارهای ارزشمند دیگری را بیرون کشید. این کتاب برای روحانیون و امام جماعت‌های مساجد بسیار مفید است و حتی می‌توان به مراکز اسلامی خارج از کشور چند نسخه ارسال کرد تا مطالعه کنند و خودشان به ترجمه این کتاب ترغیب شوند.

«دانشنامه صحیفه سجادیه» شرح و تبیین مفاهیم و مضامین موجود در نیایش‌ها و مناجات‌های امام سجاد (ع) در صحیفه است که در قالب مقالات متعدد تدوین و از سوی انتشارات مدرسه منتشر شده است.


نظرات کاربران

    نظر خود را درباره این مطلب، با دیگر بازدید کنندگان سایت به اشتراک بگذارید !

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *