تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۰۵ | شناسه مطلب : ۸۶۶۷ | تعداد بازدید : ۹۰۶۰

كتاب «اخلاق حرفه‌اي در مدرسه» در سراي اهل قلم رونمايي شد


كتاب «اخلاق حرفه‌اي در مدرسه» در سراي اهل قلم رونمايي شد

کتاب«اخلاق حرفه‌ای در مدرسه» دوشنبه( چهارم مردادماه) با حضور زكريا يازرلو، حميدرضا نمازي، احد فرامرز قراملكي، زينب برخورداري و فائزه موحدي در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومي خانه كتاب، يازرلو در اين نشست به ويژگي‌هاي متمايز ساختاري و محتوايي كتاب اشاره كرد و گفت: اين كتاب در پاسخ به كدام نياز مدرسه طراحي و تدوين شده است و آيا مولفان كتاب توانستند ماموريت خود را براي تامين نياز مدرسه محقق كنند و توانسته‌اند رسالت روشن فكري خودشان را انجام دهند؟
وي ادامه داد: اگر بخواهيم ببينيم مباحث كتاب مي‌تواند مشكلاتي را از موضوع تعليم و تربيت حل كند بايد به كتاب مراجعه كنيم. در بخش‌هايي از اين كتاب دغدغه‌هاي مولفان شرح داده شده و مباحثي چون امانت و امانتداري در كتاب مورد توجه قرار گرفته است.
معاون سابق فرهنگي اجتماعي سازمان ملي جوانان يادآور شد: بايد ديد در كلاس درس چه چيزي را به عنوان امانت به دست معلم سپرده‌ايم؟ ماموريت كتاب نيز ناظر به پاسخ به اين پرسش است و بايد گفت كه معيارهايي چون توان و ظرفيت معلم در كلاس درس مي‌تواند مصاديقي از امانتداري در كلاس درس باشد.
اين مدرس دانشگاه با اشاره به طرح مباحثي درباره بهره‌وري آموزشي در كتاب حاضر عنوان كرد: يكي از بخش‌هاي هويت‌ساز نمادهاست. بايد ديد كه آيا نمادها در جامعه دانش‌آموزي مي‌تواند ما را به رسالت اصلي كه تعليم و تربيت است برساند و آيا دانش‌آموزان ما از مشاهير رفتار ساز شناخت دارند؟

وي گفت: اين كتاب تنها مترصد تفسير اخلاق حرفه‌اي در مدرسه نيست و توانسته در مقام ساخت تصورات براي مخاطب موفق باشد. بدين معني كه مولفان در كتاب به دنبال ساخت انگاره‌هايي براي مخاطبان بودند و به طور مثال در اين باره مي‌توان به تعيين تفاوت ميان تجارب شخصي و سنوات شغلي اشاره كرد.

اين كارشناس آموزش و پرورش تاكيد كرد: مولفان در اين كتاب ابتدا دامنه تصورات مخاطبان را ترسيم كردند و بعد براي انگاره‌سازي براي مخاطب اعتقاد و رويكرد آفريدند.
وي با بيان اينكه كتاب حاضر براي مخاطبانش جذاب است، گفت: اين كتاب مسائل ذهني خود را براي مخاطب تصوير نكرده و در واقع معلمان و فعالان مدرسه مي‌توانند با خواندن اين كتاب با آن مانوس شوند چون با اين مسائل درگير هستند. به طور مثال در اين كتاب درباره حقوق اوليا و مربيان، دانش‌آموزان و ... سخن گفته است.
يازرلو مسئوليت‌پذيري را ضرباهنگ اين كتاب دانست و گفت: اين حقوق كمتر در ايران مورد توجه قرار گرفته است اما مولفان در اين اثر به اين موضوع توجه كرده‌اند.
اين مدرس دانشگاه در بخش ديگري از سخنانش فربه كردن برخي از مباحث در كتاب را پيشنهاد كرد و گفت: به طور مثال برخي از مباحث مانند روش‌شناسي درباره نظام‌هاي آموزشي كشورهاي ديگر مانند آلمان مي‌توانست در كتاب پررنگ مطرح شود.
يازرلو در ادامه اين نشست با اشاره به دو كاركرد كتاب حاضر گفت: اين كتاب مي‌تواند در تصوير و تغيير ساختارها موفق عمل كند و گزاره‌هاي الزام‌آوري را نيز در قالب بايستگي‌ها بيان كند.
وي با بيان اينكه كتاب خودش را در واژگان محبوس نكرده است گفت: اين كتاب به دنبال ايجاد تغيير با خودانگيختگي است؛ بدين معني كه معلمان با آگاهي نسبت به مسائل جامعه مي‌توانند مسئوليت‌پذير شوند. در بخش دوم كتاب نيز گزاره‌هاي بسيار علمي و كاربردي وجود دارد كه منظم و زيبا تحليل شده است. همچنين در اين كتاب به انبوهي از منابع درجه يك ارجاع داده شده كه كاربردي است.
يازرلو در بخش ديگري از اين نشست با اشاره به اينكه مهارت آغاز در اين كتاب بسيار فوق‌العاده است، افزود: ابتداي اين كتاب به صورت داستان شروع شده كه براي مخاطبان بسيار جذاب است. ادبيات و قلم كتاب نيز به شدت حرمت انسان‌ها را حفظ كرده است. كتاب با وجود اينكه بار فلسفي دارد و ميان رشته‌اي است اما گزاره‌هاي تجربي بودن مدرسه را مورد توجه قرار داده است.
وي با اشاره به اينكه كتاب حاضر براي اينكه خواننده را به اصل متن توجه دهد و چهره معرفتي براي آن بسازد، از مباحث نموداري استفاده كرده اظهار كرد: در پايان فصل‌ها نيز پرسش‌هاي مهمي مطرح شده  كه خواننده را وارد دنياي تجربي كرده و يادگيري را دروني مي‌كند.
به گفته يازرلو، مباحث اين كتاب مي‌تواند مطالبات جامعه از مدرسه را تنظيم كند و در نهايت هنجار آفرين و ارزشي شود تا در غايت كار در نظام آموزشي نه به واسطه سياست‌هاي ابلاغي بلكه از درون در مسير تحول قرار گيرد.
نمازي نيز در ادامه اين نشست با اشاره به اينكه كتاب حاضر به عنوان واحد درسي تعليم و تربيت در دانشگاه فرهنگيان انتخاب شده است، گفت: اين موضوع نشان‌دهنده مفيد بودن مباحث كتاب است. اين كتاب اخلاق معلمي و سازماني را به خوبي پوشش داده و البته گاهي نيز به اخلاق دانش‌آموزي پرداخته اما جا دارد كه در ويراست بعدي اين كتاب نيز به اخلاق دانش‌آموزي بيشتر پرداخته شود.
وي ادامه داد: نمي‌توان كتاب را بدون پررنگ كردن اخلاق دانش‌آموزي  در نظر گرفت. به صورت كلي در اين كتاب نگاهي غير مستقيم به اخلاق دانش‌آموزي شده است. همچنين نگاه سيستمي و سازماني در اين اثر پررنگ شده،‌ اين در حالي است كه ما در كشورمان نگاه سازماني را كم اهميت مي‌دانيم در حالي كه در كشورهاي خارجي اين نگاه سازماني طبيعي است.
اين پژوهشگر فلسفه با بيان اينكه در كتاب حاضر بايد تمايز ميان قانون و اخلاق را به دانش‌آموزان نشان داد گفت: تا زماني كه ما خودمان به چيزي باور نداشته باشيم اخلاقي نيست كه آن را به ديگران منتقل كنيم. از سوي ديگر پيشنهاد مي‌كنم كه موضوع اخلاق باور در اين كتاب مورد توجه قرار گيرد. همچنين اخلاق رقابت موضوع ديگري است كه مي‌تواند در ويراست بعدي كتاب مورد استفاده قرار گيرد.
وي با تاكيد بر اينكه مي‌توانيم از طريق نمادسازي تحول را در نظام آموزشي در مدارس پيش ببريم گفت: كتاب ويژگي‌هاي مثبتي دارد كه از آن جمله مي‌توان به طراحي روي جلد موفق و معنادار آن اشاره كرد اين در حالي است كه كتاب‌هاي مشابه در بازار به اين موضوع توچه چنداني ندارد.
به گفته وي، همچنين در اين كتاب غلط املايي وجود ندارد كه نشاندهنده دقت و حساسيت مولفان اثر حاضر است و علاوه بر اين كتاب خوشخوان است و مي‌تواند براي مخاطبان عام‌تري كه كمتر به مباحث فلسفي آشنايي دارند مورد استفاده قرار گيرد.
اين مدرس دانشگاه با تاكيد بر اينكه نگاه روانشناسي اخلاق در جامعه ما غايب است، گفت: خوشبختانه در اين كتاب اين موضوع پررنگ بوده است و نشان مي‌دهد فلسفه مي‌تواند براي موضوعات زندگي روزمره و نيز موضوعاتي چون اخلاق حرفه‌اي در مدرسه كاربرد داشته باشد.
قراملكي نيز در پايان اين نشست توضيحاتي را درباره اين كتاب ارائه كرد گفت: ما بايد بر اساس بازخوردهايي كه از مخاطبان مي‌گيريم كتاب را بازسازي كنيم. خوشبختانه در اين نشست پيشنهادهاي بسيار خوبي شد، از جمله اينكه در ويراست بعدي اين كتاب مي‌توان به كاركردهاي نوين در كلاس جهاني توجه بيشتري كرد. همچنين اخلاق دانش‌آموزي نيز در كتاب كمتر مورد توجه قرار گرفته كه مي‌تواند در چاپ‌هاي بعدي برجسته‌تر شود. اخلاق باور نيز از جمله مباحث بسيار مهمي است كه متاسفانه در كتاب برجسته نشده اما مي‌تواند در ويراست‌هاي بعدي كتاب مطرح شود.
عضو هيات علمي دانشگاه تهران درباره انگيزه خود از تاليف اين اثر گفت: من پيش از اين بيشتر به مباحث اخلاق در حوزه صنعت پرداخته بودم اما همواره به من توصيه مي‌شد كه بايد اين مباحث را از دوران ابتداييي‌تري براي آموزش اخلاق به افراد آغاز كرد به همين دليل وارد اين حوزه شدم.
قراملكي با انتقاد از نبود سرمايه‌گذاري در نظام آموزشي كشور براي آموزش اخلاق به دانش‌آموزان عنوان كرد: ما براي آموزش اخلاق نياز به تكنولوژي آموزشي داريم اما تكنولوژي آموزشي مهندسي در كشور ما غايب است. تكنولوژي آموزشي نيز برگرفته از دانش‌آموز است. در حوزه اخلاق چه در مقطع سني كودك يا بزرگسال در كشور اخلاق را توسعه نداديم پس من آگاهانه در اين كتاب نگذاشتم كه كتاب به سوي آموزش اخلاق برود چون معتقدم بايد براي اين موضوع آثار مستقلي تاليف كرد.
وي فقدان بهروري در كشور را بزرگترين مشكل دانست و يادآور شد: بايد در نظر داشت كه بهره‌وري فايده اخلاق است اما نبايد هدف آن قرار گيرد چون در غير اين صورت ما نگاه ابزاري به اخلاق پيدا مي‌كنيم كه آن نيز منجر به تهي شدن اخلاق از درون مي‌شود. بدين معني كه مدير سازمان يا شركتي به مباحث اخلاقي در سازمانش تاكيد داشته باشد براي اينكه بهره‌وري در سازمان را بالا ببرد.

 


نظرات کاربران

    نظر خود را درباره این مطلب، با دیگر بازدید کنندگان سایت به اشتراک بگذارید !

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *