تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۰۵ | شناسه مطلب : ۸۶۶۷ | تعداد بازدید : ۱۱۰۲۲

كتاب «اخلاق حرفه‌اي در مدرسه» در سراي اهل قلم رونمايي شد


کتاب «اخلاق حرفه‌ای در مدرسه» در سرای اهل قلم رونمایی شد

کتاب«اخلاق حرفه‌ای در مدرسه» دوشنبه( چهارم مردادماه) با حضور زکریا یازرلو، حمیدرضا نمازی، احد فرامرز قراملکی، زینب برخورداری و فائزه موحدی در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی خانه کتاب، یازرلو در این نشست به ویژگی‌های متمایز ساختاری و محتوایی کتاب اشاره کرد و گفت: این کتاب در پاسخ به کدام نیاز مدرسه طراحی و تدوین شده است و آیا مولفان کتاب توانستند ماموریت خود را برای تامین نیاز مدرسه محقق کنند و توانسته‌اند رسالت روشن فکری خودشان را انجام دهند؟
وی ادامه داد: اگر بخواهیم ببینیم مباحث کتاب می‌تواند مشکلاتی را از موضوع تعلیم و تربیت حل کند باید به کتاب مراجعه کنیم. در بخش‌هایی از این کتاب دغدغه‌های مولفان شرح داده شده و مباحثی چون امانت و امانتداری در کتاب مورد توجه قرار گرفته است.
معاون سابق فرهنگی اجتماعی سازمان ملی جوانان یادآور شد: باید دید در کلاس درس چه چیزی را به عنوان امانت به دست معلم سپرده‌ایم؟ ماموریت کتاب نیز ناظر به پاسخ به این پرسش است و باید گفت که معیارهایی چون توان و ظرفیت معلم در کلاس درس می‌تواند مصادیقی از امانتداری در کلاس درس باشد.
این مدرس دانشگاه با اشاره به طرح مباحثی درباره بهره‌وری آموزشی در کتاب حاضر عنوان کرد: یکی از بخش‌های هویت‌ساز نمادهاست. باید دید که آیا نمادها در جامعه دانش‌آموزی می‌تواند ما را به رسالت اصلی که تعلیم و تربیت است برساند و آیا دانش‌آموزان ما از مشاهیر رفتار ساز شناخت دارند؟

وی گفت: این کتاب تنها مترصد تفسیر اخلاق حرفه‌ای در مدرسه نیست و توانسته در مقام ساخت تصورات برای مخاطب موفق باشد. بدین معنی که مولفان در کتاب به دنبال ساخت انگاره‌هایی برای مخاطبان بودند و به طور مثال در این باره می‌توان به تعیین تفاوت میان تجارب شخصی و سنوات شغلی اشاره کرد.

این کارشناس آموزش و پرورش تاکید کرد: مولفان در این کتاب ابتدا دامنه تصورات مخاطبان را ترسیم کردند و بعد برای انگاره‌سازی برای مخاطب اعتقاد و رویکرد آفریدند.
وی با بیان اینکه کتاب حاضر برای مخاطبانش جذاب است، گفت: این کتاب مسائل ذهنی خود را برای مخاطب تصویر نکرده و در واقع معلمان و فعالان مدرسه می‌توانند با خواندن این کتاب با آن مانوس شوند چون با این مسائل درگیر هستند. به طور مثال در این کتاب درباره حقوق اولیا و مربیان، دانش‌آموزان و ... سخن گفته است.
یازرلو مسئولیت‌پذیری را ضرباهنگ این کتاب دانست و گفت: این حقوق کمتر در ایران مورد توجه قرار گرفته است اما مولفان در این اثر به این موضوع توجه کرده‌اند.
این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش فربه کردن برخی از مباحث در کتاب را پیشنهاد کرد و گفت: به طور مثال برخی از مباحث مانند روش‌شناسی درباره نظام‌های آموزشی کشورهای دیگر مانند آلمان می‌توانست در کتاب پررنگ مطرح شود.
یازرلو در ادامه این نشست با اشاره به دو کارکرد کتاب حاضر گفت: این کتاب می‌تواند در تصویر و تغییر ساختارها موفق عمل کند و گزاره‌های الزام‌آوری را نیز در قالب بایستگی‌ها بیان کند.
وی با بیان اینکه کتاب خودش را در واژگان محبوس نکرده است گفت: این کتاب به دنبال ایجاد تغییر با خودانگیختگی است؛ بدین معنی که معلمان با آگاهی نسبت به مسائل جامعه می‌توانند مسئولیت‌پذیر شوند. در بخش دوم کتاب نیز گزاره‌های بسیار علمی و کاربردی وجود دارد که منظم و زیبا تحلیل شده است. همچنین در این کتاب به انبوهی از منابع درجه یک ارجاع داده شده که کاربردی است.
یازرلو در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه مهارت آغاز در این کتاب بسیار فوق‌العاده است، افزود: ابتدای این کتاب به صورت داستان شروع شده که برای مخاطبان بسیار جذاب است. ادبیات و قلم کتاب نیز به شدت حرمت انسان‌ها را حفظ کرده است. کتاب با وجود اینکه بار فلسفی دارد و میان رشته‌ای است اما گزاره‌های تجربی بودن مدرسه را مورد توجه قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه کتاب حاضر برای اینکه خواننده را به اصل متن توجه دهد و چهره معرفتی برای آن بسازد، از مباحث نموداری استفاده کرده اظهار کرد: در پایان فصل‌ها نیز پرسش‌های مهمی مطرح شده  که خواننده را وارد دنیای تجربی کرده و یادگیری را درونی می‌کند.
به گفته یازرلو، مباحث این کتاب می‌تواند مطالبات جامعه از مدرسه را تنظیم کند و در نهایت هنجار آفرین و ارزشی شود تا در غایت کار در نظام آموزشی نه به واسطه سیاست‌های ابلاغی بلکه از درون در مسیر تحول قرار گیرد.
نمازی نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه کتاب حاضر به عنوان واحد درسی تعلیم و تربیت در دانشگاه فرهنگیان انتخاب شده است، گفت: این موضوع نشان‌دهنده مفید بودن مباحث کتاب است. این کتاب اخلاق معلمی و سازمانی را به خوبی پوشش داده و البته گاهی نیز به اخلاق دانش‌آموزی پرداخته اما جا دارد که در ویراست بعدی این کتاب نیز به اخلاق دانش‌آموزی بیشتر پرداخته شود.
وی ادامه داد: نمی‌توان کتاب را بدون پررنگ کردن اخلاق دانش‌آموزی  در نظر گرفت. به صورت کلی در این کتاب نگاهی غیر مستقیم به اخلاق دانش‌آموزی شده است. همچنین نگاه سیستمی و سازمانی در این اثر پررنگ شده،‌ این در حالی است که ما در کشورمان نگاه سازمانی را کم اهمیت می‌دانیم در حالی که در کشورهای خارجی این نگاه سازمانی طبیعی است.
این پژوهشگر فلسفه با بیان اینکه در کتاب حاضر باید تمایز میان قانون و اخلاق را به دانش‌آموزان نشان داد گفت: تا زمانی که ما خودمان به چیزی باور نداشته باشیم اخلاقی نیست که آن را به دیگران منتقل کنیم. از سوی دیگر پیشنهاد می‌کنم که موضوع اخلاق باور در این کتاب مورد توجه قرار گیرد. همچنین اخلاق رقابت موضوع دیگری است که می‌تواند در ویراست بعدی کتاب مورد استفاده قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه می‌توانیم از طریق نمادسازی تحول را در نظام آموزشی در مدارس پیش ببریم گفت: کتاب ویژگی‌های مثبتی دارد که از آن جمله می‌توان به طراحی روی جلد موفق و معنادار آن اشاره کرد این در حالی است که کتاب‌های مشابه در بازار به این موضوع توچه چندانی ندارد.
به گفته وی، همچنین در این کتاب غلط املایی وجود ندارد که نشاندهنده دقت و حساسیت مولفان اثر حاضر است و علاوه بر این کتاب خوشخوان است و می‌تواند برای مخاطبان عام‌تری که کمتر به مباحث فلسفی آشنایی دارند مورد استفاده قرار گیرد.
این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه نگاه روانشناسی اخلاق در جامعه ما غایب است، گفت: خوشبختانه در این کتاب این موضوع پررنگ بوده است و نشان می‌دهد فلسفه می‌تواند برای موضوعات زندگی روزمره و نیز موضوعاتی چون اخلاق حرفه‌ای در مدرسه کاربرد داشته باشد.
قراملکی نیز در پایان این نشست توضیحاتی را درباره این کتاب ارائه کرد گفت: ما باید بر اساس بازخوردهایی که از مخاطبان می‌گیریم کتاب را بازسازی کنیم. خوشبختانه در این نشست پیشنهادهای بسیار خوبی شد، از جمله اینکه در ویراست بعدی این کتاب می‌توان به کارکردهای نوین در کلاس جهانی توجه بیشتری کرد. همچنین اخلاق دانش‌آموزی نیز در کتاب کمتر مورد توجه قرار گرفته که می‌تواند در چاپ‌های بعدی برجسته‌تر شود. اخلاق باور نیز از جمله مباحث بسیار مهمی است که متاسفانه در کتاب برجسته نشده اما می‌تواند در ویراست‌های بعدی کتاب مطرح شود.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره انگیزه خود از تالیف این اثر گفت: من پیش از این بیشتر به مباحث اخلاق در حوزه صنعت پرداخته بودم اما همواره به من توصیه می‌شد که باید این مباحث را از دوران ابتداییی‌تری برای آموزش اخلاق به افراد آغاز کرد به همین دلیل وارد این حوزه شدم.
قراملکی با انتقاد از نبود سرمایه‌گذاری در نظام آموزشی کشور برای آموزش اخلاق به دانش‌آموزان عنوان کرد: ما برای آموزش اخلاق نیاز به تکنولوژی آموزشی داریم اما تکنولوژی آموزشی مهندسی در کشور ما غایب است. تکنولوژی آموزشی نیز برگرفته از دانش‌آموز است. در حوزه اخلاق چه در مقطع سنی کودک یا بزرگسال در کشور اخلاق را توسعه ندادیم پس من آگاهانه در این کتاب نگذاشتم که کتاب به سوی آموزش اخلاق برود چون معتقدم باید برای این موضوع آثار مستقلی تالیف کرد.
وی فقدان بهروری در کشور را بزرگترین مشکل دانست و یادآور شد: باید در نظر داشت که بهره‌وری فایده اخلاق است اما نباید هدف آن قرار گیرد چون در غیر این صورت ما نگاه ابزاری به اخلاق پیدا می‌کنیم که آن نیز منجر به تهی شدن اخلاق از درون می‌شود. بدین معنی که مدیر سازمان یا شرکتی به مباحث اخلاقی در سازمانش تاکید داشته باشد برای اینکه بهره‌وری در سازمان را بالا ببرد.

 


نظرات کاربران

    نظر خود را درباره این مطلب، با دیگر بازدید کنندگان سایت به اشتراک بگذارید !

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *